torsdag 1 november 2012

November, sweet November

Ja, så blev det november och jag kan äntligen sätta igång med en liten följetong som jag funderat på att ha. Eftersom November är den sista höstmånaden på året och jag fyller år då, ska den få bli tillägnad musik. Fast egentligen väntade jag bara på nästa månadsskifte för att jag ville sätta igång med det, så att det blev november var bara ren slump.

I vilket fall kommer majoriteten, om inte alla, mina inlägg den här månaden att ha någon koppling till musik och här kommer det första!

Mina Topp 10 album (av de jag har då, annars tycker jag inte riktigt att det räknas).
Jag har inte rankat dem med flit, men det blir ju lite så att de som kommer först kanske är lite bättre eftersom det blir så lätt att skriva om dem då.

 1. GOD HELP THE GIRL
Ja, vad säger man? Jazz, poppigt, medryckande, flödande piano på pasteller och korniga svartvita bilder från sextiotalet. Så känner jag när jag lyssnar på den och jag sätter bara på den när jag är på humör. Det är inte en sådan skiva som får en att må bättre när man mår dåligt, men man kan sätta på den när man redan mår bra och genast må ännu bättre. Finns på Spotify.

Bästa spåren är:
Act of the apostle
Funny little frog
Perfection as a hipster

2. DAUGAVA
Min första skiva med Lars Winnerbäck. Den har ett slags liv i sig som de andra albumen inte har. Det är inte provocerande, det är inte genomgående dystert eller rockigt, det är en så perfekt blandning av allt som han gör så bra. 
   Jag lyckas aldrig riktigt komma på rätt genre för Winnerbäck. Han började som progg, börjar nu dra sig mot rocken, men befinner sig ändå någonstans mitt emellan. Den här skivan har lite av allt, och varje låt från varje hörn av musikperiferin är så klockren och de finns alla på den här skivan. 
Lyssna.

Bästa spåren:
Otvivelaktigt Jag har väntat på ett regn
men också
Jag fattar ingenting
Kom hem nu
Gå på vatten

3. HAPPYLAND
Jag sade en gång att när jag lyssnar på Amanda Jenssen är jag mig själv, helt utan undantag, varje gång. Av någon anledning stämmer det. Hennes riviga röst och låtarna med den tunga basen, texterna som är som hämtade från en matrosfilm på femtiotalet. Jag ser rökiga hamnpubar, glassiga stadsbarer med jukeboxes och karlar i kostym med snedkammat hår och mustasch och mitt i alltihopa står jag och dansar lindy hop med den stiligaste mannen på haket. 
Suck.

Bästa spåren:
The End
I Choose You
Charlie
The Rebounder
Morninglight

4. WRITE ABOUT LOVE
Omslaget är rosa, skivan är rosa, musiken är rosa. Finns inte så mycket mer att säga än:
Sockervadd.

Bästa spåren:
I want the world to stop
Come on sister

5. BREAK UP
En fullständig slump, jag sätter på tv:n och fram hoppar Ellen Degeneres (DeGeneres?) som intervjuar dessa två stjärnor. Så jag kollade upp dem på Spotify och fastnade. 
Det är någon slags pop skulle jag nog kunna säga, men det är svårt att lägga det i ett fack. Jazzpop kanske? Jag visste inte att Scarlett Johansson kunde sjunga, och hennes fulla kapacitet kan jag heller inte dela med  mig av, men på den här skivan har hon en nonchalant, lite hes röst som gör sig hemma i lägenheten i New Girl, opolerat tegel, liksom, fina grejer. Pete Yorns röst är inte fy skam heller, dessutom hade jag nog köpt albumet även om jag inte gillat musiken, för omslaget är så grymt snyggt!

Bästa spåren:
Relator
I don't know what to do
Blackie's dead

6. MORE MODERN SHORT STORIES FROM HELLO SAFERIDE
Det är svenskt, det är berättelser.
Det är filmmusik.

Bästa spåren:
I wonder who is like this one
Middleclass
Anna

7. VOLUME ONE
It's spring. Ungefär så står det på deras hemsida, och det är en ganska träffande beskrivning. Om det är en färg så är den gul, precis som på omslaget. Passar bra till chokladmjölk och soliga balkonger. Det var så jag lyssnade på den första gången.

Bästa spåren:
I was made for you
Sweet Darling

8. SINGEL
WInnerbäcks livligaste album och det som mest genomsyrar nyförälskelse, eller ja, det är ju min tolkning, men jag får känslan av att han var glad när han skrev musiken och det gör skivan så mycket bättre.

Bästa spåren:
Elden
Jag vill gå hem med dig

9. IT'S NOT ME, IT'S YOU
Det är så samhällskritiskt att jag får rysningar. Hennes brittiska dialekt är vad som gör musiken och den är liksom speldoseliknande. Jag gillar särskilt spåret Him.

10. CURRENT AFFAIRE MEDIUM RARE
Jag har verkligen ingen aning om vad låtarna handlar om, men det finns någonting där, orden sjungs med annorlunda betoningar, takten ändras ständigt mitt i låtarna och hon kan hålla tonen ett bra tag. Hennes hår är snyggt och hon ser inte ut som alla andra, rätt fina kriterier om ni frågar mig.

Bästa spår:
Meet a bear
Some girls some boys

Och det var det för den här gången!
//L

1 kommentar:

  1. Känns så bra att det fortfarande finns männsikor som lyssnar på bra musik!

    SvaraRadera