torsdag 26 juli 2012

Den svinige mannen från Ghana och andra timmar

Vaknade med världens huvudvärk idag, men det kan jag knappast skylla på någon annan än mig själv som drack alldeles för lite vätska igår under fem solindränkta restimmar...

Men men, fördelen med att resa själv är ju att man kan bestämma lite själv hur man lägger upp dagen. Alltså blev det sovmorgon.

Började dagen med att leta efter käk, lyckades passera det Coop jag hade ställt in mig på, så det fick bli en banan och några sidor i en bok till frukost (eller så kan jag ju inte skriva haha, åt ju inte upp boksidorna - mera litterär förtäring).

Vandrarhemmet jag bor på är ju rätt internationellt befolkat, har hört alla möjliga språk, men inte  vågat prata med någon än...

...så när det kom fram en ung man till mig när jag satt på kajen i gamla stan och drack min efterlängtade chai-latte och frågade om han fick göra mig sällskap sa jag ja. Han pratade mycket lite svenska så min engelska fick lite övning (alltid nödvändigt). Och vi pratade, jag frågade lite om var han kom ifrån i hopp om att han skulle komma från något område i Afrika där man talar swahili )som pappa kan en del av). Mina egna kunkaper i språket är små, mikroskopiska faktiskt, men man hade ju kunnat stila lite med en fras eller två.

Nu var han från Ghana, så det var kört, men vi fortsatte prata om dittan och dattan. Vi pratade om hur skolan skiljer sig mellan Sverige och Ghana, vad han tykte om Sverige osv.

Jag försöker vara så fördomsfri som möjligt, och tycker innerligt om att träffa folk från alla hörn från världen. Men det som slog mig under vårat samtal var hur fruktansvärt fördomsfull denne man var. Han var av den åsikten att kvinnor som klädde sig lätt fick skylla sig själva om de blev våldtagna eller antastade, då deras klädsel framkallade "orena tankar" hos män. Så den "typiska svenska klädstilen" som "alla vi svenska tjejer" har är alltså grunden till problemet: våldtäkter.

Jag vet inte vart jag ska börja, kanske var det också därför jag valde att inte ta den debatten - utan satt istället sammanbiten och försökte markera att dessa argument inte höll för mig.

Nåja, debatt och diskussion är viktigt, men man får välja sina strider. Och ärligt talat ville jag bara dricka min dricka, lyssna på musik och kolla på båtar/fåglar.

Nu ska jag gå upp på rummet, hoppas att lite mod samlar sig så att jag kan få prata med någon spansktalande, icke sexistisk, individ.

Ciao! (Adios!)
// Catrine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar