måndag 16 juli 2012

Van Wilder

Och så var det dags igen, Renolds förgyllde min gårdagskväll med ytterligare en välspelad och träffande film. Van the Man från 2003 är en av Ryan Renolds tidigare filmer som vuxen skådespelare, och det märks både på valet av roll och hans stil.


Van är elevkårens kung på det college där han gått om sju år på raken - frivilligt. Han känner alla, alla känner till honom, han kallas "Van the Man".... Han är helt enkelt obotligt cool, Partyfixaren av partyfixare. Men han skiljer sig från de sliskiga herrar på täppan, som vanligtvis brukar porträtteras, genom att visa glimtar av hänsynsfullhet och empati. Han tar sitt jobb som elevernas storebror/martyr på högsta allvar, och genomför det med stil, lagom mycket komik och ironi.


 

Jag vet inte om det är synen av Ryan Renolds i kvinnounderkläder och smink eller den ansiktsmimik han bjuder på som gör honom allt mer omtyckt för var gång jag ser honom. I vilket fall återinförde han de förhoppningar jag fick när jag läste sammanfattningen i tv-tablån men tappade under de första minuterna av filmen. Det som tyvärr drar ner filmen lite är det halvdåliga skådespeleriet av hans motspelerska (Tara Reid), men det vägs upp av huvudpersonen och andra småsaker.

Alltså, en film jag rekommenderar. Passar bra att se med vänner, kanske inte är en föräldratillåten film dock (ja, om man nu inte är stort fan av de där pinsamt tryckande tystnaderna när en genant scen dyker upp på tv-skärmen...your choice!).

Detta har gjort mig än mer sugen på hans genombrottsroll i Two guys, a Girl and a Pizzaplace som legat på min watchlist på IMDb lääänge nu.

Ciao!
// Catrine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar