torsdag 25 oktober 2012

En liten instickare...

Då epokerna Romantiken och Upplysningen ligger på kartan i flera ämnen samtidigt har jag haft mycket tid att läsa om Rousseau och Voltaire, två kända filosofer som verkade under var sin epok, fast samtidigt... SÅ under någon av alla dessa timmar jag spenderat med näsan i en bok kom jag över en liten rolig detalj, eller ja, jag fann den underhållande åtminstone.

Om jag minns rätt blev Voltaire rasande på Rousseaus bok Émile som handlar om barnuppfostran. Han skrev ned saker i marginalen av sitt exemplar som  "skurk!", "å den dåren" osv. Några år senare när de båda var döda bestämde man sig för att flytta Voltaires kvarlevor från Champagne till Paris för att placeras bredvid Rousseaus, kanske för att de båda hade stor inverkan på sin tid, jag har egentligen ingen aning.

Nå, för att komma till poängen i det hela fick jag, när jag läste detta, en makaber bild av de båda männen i sina kistor, fortfarande efter 250 år, tjafsandes likt småungar om vem som haft rätt och fått störst betydelse genom historierna. Gärna med perukerna på sned, halvgenomskinliga och med alla åkommor kvar... lite som Jean och Staffan i Mysteriet på Greveholm.

Ja, det var allt, och ni inte fann det underhållande fick ni i alla fall en liten historialektion!

//L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar