söndag 5 februari 2012

Books are a girl's best friend

Jag älskar böcker. Jag älskar att titta på dem, att känna på dem, att uppleva dem. Det finns ingenting som toppar gamla böcker. Med gamla menar jag under eller tidigare än sextiotalet.
   På Bäckäng har vi någonting som kallas språk- och bokveckan. Förra året hade de ett litet bokstånd på andra våning under hela veckan. Priserna var mellan tjugo och trettio kronor, vilket ju är superbilligt för böcker. Väntade man några dagar kröp priset ner till tio kronor. Då lånade jag så många av Sara och köpte en bok som heter "Angelique", som var tredje delen i en serie. Jag köpte den för att den hade en sådan fin grön färg.
   Några dagar senare var priset nere i en krona per bok. En krona! Jag köpte bland annat "Kvinnor och äppelträd" av moa Martinson och en bok som heter Eli Sjursdotter, men det syns knappt vad författaren heter, Johan någonting. Jag kollade egentligen bara när böckerna var tryckta, och när det var trettio och fyrtiotal kunde jag ju bara inte låta bli!

Så, på tal om gamla böcker, har jag idag lånat hem en riktig tegelsten från Morfar. Ser ni den stora boken  i mitten?
   Boken som skymtas nere i vänstra hörnet heter I Tystnadens Boningar och är skriven av en Walker Kennedy. Jag har inte läst den än, utan anledningen till att jag köpte den är för att den är tryckt 1913! Jag låter väl helt mossig, men jag tycker det är så himlans häftigt!

Här har vi från ner-upp: Samlade noveller om Sherlock Holmes av Sir Arthur Conan Doyle, Det bästa av allt-Rona Jaffe, en stor bok, Pride and Prejudice-Jane Austen, Jorden runt på 80 dagar-Jules Verne och Hemligheten på Wilderness av Dorothy Eden.

 Just nu håller jag på och läser Det bästa av allt och Pride and Prejudice. Den sistnämna läser jag i Engelskan och då vi har blivit rådda att skriva en läslogg tänkte jag att jag lika gärna kan ha den här!

Parallellt med dessa böcker ska jag alltså (rättare sagt har redan) hugga in på den där stora vinröda boken...
Läsloggen kommer alltså innefatta alla tre böcker.



Efter skridskoåkning på Säven (igen) begav vi oss senare på kvällen till min morfar där jag, som vanligt, började studera bokhyllan i bodegan. Det är så roligt för man hittar nya saker varje gång! Den här gången föll min blick på sex stora böcker med väldigt intressanta titlar, skrivna av ingen mindre än Winston Churchill själv! Bland annat fanns: Ödets Gångjärn, Den Stora Alliansen och som här på bilden, Stormmolnen Hopas (eller som originalet låter: the Gathering Storm, som också är en bra film med underbara Albert Finney).
   De sammanfattar hans uppfattning av Andra Världskriget.

Kunde jag låta bli den? Nej. Så nu ligger den på mitt nattduksbord och väntar otåligt på att bli läst. Dock känner jag att för att få ett mer omfattande grepp om händelserna behöver jag läsa någonting från andra sidan också.

Jag har tung läsning framför mig, men det är bara roligt!

Gros embrasses,
//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar