tisdag 14 februari 2012

Det Bästa av Allt, pt 1

Det var på Bokia i Alingsås som jag först såg den här boken. Jag bara visste att jag skulle tycka om den bara genom att titta på omslaget. Jag menar, cocktailklänningar, handskar och rött läppstift, hur kan man låta bli den? Jag har alltid velat läsa en "glamourös" bok som både behandlar femtiotalet och är skriven då, så jag en gång för alla får reda på om femtiotalet var lika glittrigt och fyllt med cocktails som man ser på film.


Den handlar om fyra unga kvinnor som träffas på ett bokförlag och blir vänner och sedan får man följa deras arbetssituationer, förälskelser och barrundor. Jag förväntade mig en ganska pryd bok, som mest skulle handla om de fyra huvudkaraktärernas val av klänningar och frisyrer och kanske en och annan flört. Men den är så mycket mer än så!


Lektörsaspiranten Caroline kämpar mot drömmen att bli redaktör och blir samtidigt involverad med den smått alkoholiserade Mike Rice (som verkar rätt stilig...), hur det slutar vet jag inte riktigt än. April Morrison är en så naiv, ytlig och typiskt överdrivet tjejig flicka att jag blir tokig. Jag kan riktigt se henne framför mig. Hon förvandlar sig till kontorets vackraste kvinna och åker snålskjuts på de manliga redaktörernas barnotor. Hon blir förnärmad av den (ganska mycket) äldre Mr. Shalimars närmanden men envisas ändå med att snylta på hans plånbok. Sedan träffar hon den oförskämde Dexter som jag, utan att tveka, skulle gett en örfil, men hon älskar honom istället villkorslöst.
   Barbara, hon är ensamstående mamma, bor med sin egen aningen deprimerade moder och hinner inte med så mycket mer än att ta hand om Hillary (dottern) och att läsa manuskript. Hon bor i samma hus som April och jag har inte lyckats lista ut hennes karaktär riktigt än, vi får vänta och se hur det hela utvecklar sig.
   Gregg... henne har jag heller inte riktigt förstått mig på. Hon tog ett jobb på förlaget i väntan på ett nytt skådespelarjobb. Hon träffar en komplicerad pjäsförfattare, David Wilder Savage, vars namn aldrig förkortas till "David" eller "Mr. Savage", det är helt enkelt alltid David Wilder Savage. Hon inleder ett förhållande med densamme men han verkar inte vara typen som vill binda sig, eller hur är det man brukar uttrycka sig?

Ja, vi får se hur det går.

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar