tisdag 6 december 2011

Debattering i Naturkunskap

Sitter på naturkunskaps-lektion och har gått igenom argument för en stundande debatt om genetik. Har fått tillhörighet i "Kristen Etisk Front". Rätt så långt ifrån mig om jag får säga det själv.

Nu kommer våran grupp dra det lite till sin spets med stereotypiska argument, överdrivet "kristna" karaktärer samt att vi ska avsluta varje inlägg med ett slagkraftigt "Amen". Detta görs mest för att få lite liv i debatten, något som jag dock inte tvivlar på kommer saknas i en diskussion i våran klass (blir lätt så med över tjugo 17-åriga tjejer).

Skulle dock gärna ha diskuterat detta som en allmän fråga, istället för att behöva sätta sig i rollerna och åsikterna som tilldelats oss. Samtidigt som det skulle fungera då de flesta i klassen har egna åsikter och en förmåga att föra sin talan är nog risken överhängande för ett tredje världskrig för våra åsikter.

Då prata är en av mina favoritsysslor, i både tid och otid, är detta dock en uppgift som jag roas av. Och även om ämnet och alla dess tunga frågor är allvarliga så är det bäddat för rätt många roliga kommentarer.

Vi får väl se om det slutar i en givande lektion eller Bäckängs blodbad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar