tisdag 6 december 2011

Un peu de moi

Jag har alltid haft svårt att beskriva mig själv, svårt att bestämma mig för vilka ord jag ska använda, svårt för att skriva det rätt. 






Jag går för närvarande på gymnasiet i Borås, en Samhällslinje inriktad på journalistik och författarskap (Catrines parallellklass) och min dröm är att få beröra människor med det skrivna ordet som författare och jag har fått ihop en hel del noveller som jag har tänkt efter hand ska publiceras här, ska bli så spännande!


De flesta som känner mig beskriver mig som en femtiotalstjej och det stämmer nog till viss del. Jag älskar femtiotalet, men egentligen tycker jag om det mesta från 1900-talet i stilväg. Jag älskar 20-talet och kvinnornas sätt att smycka sig med galna huvudbonader och "korta" klänningar, 30-talets hår och hattar (Greta Garbo var verkligen en gudinna), detsamma med 40-talet. 50-talet och dess pennkjolar är en personlig favorit och 60-talet med Twiggy, the Beatles och mods går ju inte att ogilla. 70- och 80-talet finns kvar för mig att upptäcka.


På tal om femtiotalet är jag löjligt begeistrad av Audrey Hepburn och har en vägg tillägnad henne (ja, hon gjorde mer än hade huvudrollen i Breakfast at Tiffany's). Hon var så trendsättande som någon kan bli och om det är någon jag har som förebild, bortsett från tanten, så är det hon. 


Här kommer en liten lista om mig:

  • Jag är en obotlig vintagefantast som väljer färg och form framför svartvitt och kantigt och vill gärna sticka ut i  mängden.
  • Jag älskar att baka! Cupcaken är mitt absoluta favoritbakverk och jag fick en hel plåt i present nu när jag fyllde år i november av mina finaste pinglor. Cakepops och småkakor är andra favoriter.
  • Jazz är min själsfrände får man nog säga, trots att jag har väldigt spridd musiksmak. Jag lyssnar på det mesta mellan Nightwish, pop och progg. Pugh Rogefelt och Lars Winnerbäcks skivor tar upp en hel del av min skivhylla, men when it comes down to it så lyssnar jag allra mest på jazz.
  • Pyssel i alla dess former gör mig omåttligt glad och peppad och nu när jag och Catrine ÄNTLIGEN har startat den här bloggen är jag så himla taggad på att pyssla loss (kommer ett litet startinlägg alldeles, alldeles snart!).
  • Utöver det klättrar jag en gång i veckan med min pingla Ellen som introducerade mig och jag har för avsikt att hålla på ett bra tag till. 
Jag tror att jag har fått med det mesta här, men det kommer nog bli mer allt eftersom! 

Ta-ta 
//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar