måndag 12 december 2011

Facebook som studiemedel?

Det blev förlust för Sverige tillslut, tyvärr. Orkade inte riktigt hela vägen, vilket var synd då de gjorde en jäkla första halvlek.

På onsdag är det redovisning av en skönlitterär bok i Historian, När Änglar Faller - Tracy Chevailer. Läste halva nu ikväll, och andra halvan blir imorgon. Och nu tycker ni att jag är dum som sköt upp det till sista dagarna, men boken flyter på så lätt att det knappast kommer bli något problem. (*host*)

Det är mycket roande att se hur dagens ungdom (ja, inte jag då såklart - jag är ju perfekt) hanterar läxor och skolarbeten. Folk säger att Facebook är dåligt för pluggandet, och visst är det distraherande. Men om man kollar på de senaste 10 inläggen på vår klass fb-grupp så handlar alla om vad som kommer på morgondagens läxförhör i Naturkunskap B. Verkar inte vara någon som fått med sig  pappret hem, eller för den delen lyssnat på lektionen.

Detta är inte ovanlig syn på våran klassgrupp. Och det spelar nog ingen roll vilken grupp man kollar på, det kommer se likadant ut.

Så alltså, kommunikationen är väl super, ställer man en fråga har man svar inom fem min då det alltid är iaf en av tjugosju elever som är inne.

Men det gör ju också att möjligheten att börja se över morgondagens läxa på kvällen innan finns, då det alltid löser sig (hyfsat). ---> sista-minuten-plugg.

Vad tycker du? Har fb gjort ditt studerande lättare/svårare, effektivare?

//Catrine

(Efter förfrågan av Hanna har jag (nog) löst problemet med kommentering nu, så nu är det fritt fram att berömma, kritisera, ifrågasätta eller berömma lite till!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar