onsdag 18 januari 2012

Ergonomi my ass!

På måndagens idrottslektion gick vi igenom ergonomi och arbetsställningar, ni vet samma gamla ramsa om att lyfta med rak rygg och att ta nyttiga promenader runt i rummet var tjugonde minut vid stillasittande kontorsarbete. Matnyttigt jo visst, men de har försökt trycka in det i skolungdomens ofrivilliga hjärnor sedan vi började mellanstadiet. Borde de inte inse att de som inte förstått vid det här laget antagligen inte kommer förstå det nu heller.

De är helt enkelt dömda till ett liv av dålig hållning och ryggskott vid 30+.

En av de saker vi gick igenom i måndags var klassrums/kontorsstolar. Vi fick prova att sitta på en "vanlig" stol och fundera på hur bra vi satt på den och sedan sätta oss på samma stol med en trekantig dyna på sitsen.
Och visst var det jäkla mycket skönare med detta "ergonomiska underverk", och jag kan även se hur den är skonsam för ryggen i längden.
Så där satt vi, de femton elever i vår idrottshatande klass som faktiskt var närvarande, och höll med när läraren stog och propagerade med sitt hurtiga leende om hur "bra det känns", hur "mycket piggare man blir" och hur "mycket mer effektivare man jobbar".

När jag sedan idag travade hem, satte mig i matsalen med bordet fullt av papper och böcker för att kunna plugga gärnet, och sedan inte kom någonvart så kom jag på att man blir så mycket effektivare av att sätta sig på en kudde!

Jag har suttit på den här j*vla kudden i fyra timmar nu, har inte skrivit mer än tio meningar! Det enda som har hänt är att min ända har somnat...

Ciao!
// Catrine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar