tisdag 24 januari 2012

Rocky Horror Picture Show - According to Linda

Rocky Horror Picture Show, en film vars handling helt slutar då det stackars nyförlovade paret, iskalla och blöta, knackar på porten till det stora, skräckinjagande slottet mitt ute i vildmarken. På något sätt fortsätter filmen ändå att rulla.

Tim Curry gör en av sina allra bästa rolltolkningar här, jag har tidigare sett honom som Rooster i musikalen Annie, Roger Corwin i Charlie's Angels och Theodosius i Attila. Variationen av hans roller talar helt klart för honom och en man som gör en briljant rollprestation som en galen transvestit kan inte vara annat än begåvad.

Efter antalet musikalframträdanden med bland annat Meatloaf och det snyggaste paret glittriga högklackade skor jag någonsin sett är Rocky Horror Picture Show en film som åker rätt in på min lista. Jag menar, vem kan motstå Tim Curry i korsett? Det är just det man får se honom i när han introduceras i filmen och låten som hör till (sweet transvestite) är den bästa i hela högen, men "toucha toucha touch me" är inte helt åt skogen heller... 

Ja, vad ska man säga att den handlar om egentligen? Det nyförlovade paret korsar vägar med Riff Raff, Magenta, Columbia och master Frank 'n' Furter, som i sin tur just håller på och skapar en sexslav (Rocky) i guldiga spandex. Oerhört smickrande. Handlingen är skruvad, precis som karaktärerna, men en dos av skruv har aldrig skadat någon, så vill man ha sig en titt på något okonventionellt, ta en titt på Rocky!

//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar