måndag 30 januari 2012

Aronsson's beger sig ut för att göra Viared osäkert

Fick idag då äntligen med fader och den igenfrusna bilen ut på vägarna för lite övningskörning. Då bilen stått stilla i två veckor och graderna låg under minus var vår UXG lite småseg till att börja med. Men efter trippen ut till Viared (industriområde med mkt logistiklokaler) på jakt efter en parkering att nöta startläge på så var motorn varm och startklar för min del.

Blev lite nervös när vi var på väg ut, då far min har en tendens att bli smått...frustrerad. Men när jag klev ut ur bilen, in i vintermörkret, för att traska över till förarsidan kändes det faktiskt förvånansvärt lugnt.

Nej luras inte av detta, det kommer, lovar. Det kommer inte visa sig att jag är något underbarn med känsla för bilkörning ända in i benmärgen...

Då vi inte hittade någon parkeringsplats fick jag köra direkt på en väg. Otrafikerad till möjligaste mån (tack och lov). Läskigt var ju att de få fordon man faktiskt mötte var stora lastbilar....yayks! Fick igång bilen på första försöket (nu ska ni veta att jag bara övningskört tre gånger totalt innan, och senaste gången var över ett år sen), och inga kärringstopp på hela turen. Woop woop! Hade dock lite problem med att hitta rätt växlar (eller någon alls vid vissa tillfällen, hehe).

(Efter en stund märkte även pappa att många mötande bilar blinkade åt oss (på det sättet medtrafikanter gör för att signalera att något är fel) så vi antar att en av framlyktorna är kaputt. )

Som förälder under övningskörning med sina barn är det bäddat för leverans av roliga kommentarer. Pappa levererar idag följande (att tillägga med dödsseriöst tonfall):
"Nej, jag blir inte irriterad på dig (standard), jag tänker bara lilla växellådans liv"

(Kommer ni ihåg alla blinkande bilar? Dessa börjar nu gå pappa på nerverna - "måste dom ha helljus på hela tiden?" (vilka idioter har det liksom??))

Efter några varv runt i Viared, på vilket det sista jag inte massakrerade växellådan fullständigt, bytte vi plats och begav oss hemåt. Jag nöjd, pappa uttråkad.

(Bilflörtisarna? När vi ska byta tillbaka till ordinarie plats frågar jag pappa vad det betyder när den där blå lampan, som varit tänd hela resan, lyser på instrumentbrädan. "Åh jo men det är när man har helljuset...på" Tystnaden som uppstod....)

Ciao!
//Catrine

2 kommentarer:

  1. Nu ska jag på riktigt börja läsa er blogg och det kommer bli så himla bra eftersom ni är bra! Puss och kram från Hanna.

    SvaraRadera
  2. Haha, vad härligt Hanna! Hoppas att vi ska kunna förgylla dina dagar med våra fina skriverier!
    Kram!

    SvaraRadera