söndag 8 januari 2012

Nyårslöften

Det känns som att 2012 börjar på riktigt imorgon. Antagligen för att helvetet (skolan) börjar då och jag inte längre kan soffpotatisa mig genom livet som jag gjort de senaste veckorna.

Jag lägger stor vikt vid årsskiftet, kanske större än man borde. Det är ju trots allt bara en natt som alla andra. Det enda som ändras är en siffra i kalendern.

Och det här med nyårslöften, oy vey! Är det någon kosmisk lag att ett löfte blir så mycket svårare att uppnå så fort man gjort det officiellt?

Fast nu när jag tänker efter så uppfyllde jag faktiskt alla mina tre löften från förra året. Med några modifikationer då såklart..

Det första var att se 250 filmer, varav 200 var tvungna att vara nya. Det fick, efter en insikt om hur mycket pengar eller olaglig nedladdning det skulle innebära, skäras ner till 100 nya filmer. Nöjd ändå!

Jag skulle besöka ett nytt land (mål innan livet är slut och jag stupar: ha besökt alla världens länder). Nu var jag i Barcelona med handbollslaget på en cup under påskhelgen. Har varit i Spanien innan, men dock bara på Mallorca och Kanarieöarna, så alltså aldrig på fastlandet. Dessutom briljerade jag med mina tolk-kunskaper, så det väger upp...

Det tredje var ett sådant icke konkret som ligger på ett personlig plan, och är alltså också ett sånt som gör sig bäst om det stannar hos mig. Men som med alla icke konkreta löften kan man också tolka det lite som man vill när året är slut, och jag har bestämt mig för att jag uppfyllt det med.

Nyckeln till framgångsrika löften är väl just att man ska kunna kompromissa med sig själv, och även kunna ändra sig allt efter att året går? För man är knappast samma person nu som man var förra januari. Haha, hade aldrig kunnat ana att jag skulle vara med om när jag satt och funderade ner 2011's löften...

...något som, trots döden (skolan) väntandes runt hörnet (imorgon), gör mig ganska nyfiken på vad som ska hända detta år...

Ciao!
// Catrine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar