tisdag 24 januari 2012

The Rocky Horror Picture Show - a Catrine's point of view

Har då sett Jim Sharmans musikal från 1975. Trots att den är över 35 år gammal, och det märks, går den inte ur tiden.

Nej nu blir det ingen pretentiös recension med insikt, det sparar vi till andra filmer. Helt ärligt fattade jag ingenting av filmen första gången jag såg den (ca. ett år sedan) och även om det var några fler saker som kopplade denna gång kan jag fortfarande inte påstå att jag förstår vad filmen faktiskt går ut på.

Men sedan ska man kanske å andra sidan inte göra det heller.

Anledningen att jag såg The Rocky Horror Picture Show första gången var att jag sett Glee's (såklart, hehe) episod där den skulle framföras. Oundvikligen blev det också Glee som jag jämförde originalet med. Och det kanske inte är optimalt att jämföra en så galen film som Rocky Horror med den stereotypiska Glee, fast vid eftertanke var det nog bra att man hade någon slags förankring till den "vanliga" världen när man satte ögonen på detta fullständigt galna verk.

Det liknade ju liksom inget annat jag någonsin sett.

And I love it!

 Man förstår som sagt inte så mycket av filmen. I vilket fall kan jag garantera att det inte är något krav för att man ska uppskatta den. Fantasifull, oväntad och rolig är bara några av de ord som beskriver den ca. 100 min långa resa man tar med paret Brad och Janet som får punka på en landsväg en stormig kväll och får gå upp till ett närliggande slott för att låna telefonen.

Musiken, ja en 70-talsmusikal skulle egentligen inte locka mig då det inte är min smak. Men så är det ju Rocky Horror vi pratar om, och självklart är musiken lika oväntad som filmen i sig.

Touch-A Touch-A Touch Me - Susan Sarandon (Janet Weiss)
Time Warp - Richard O'Brien (Riff-Raff), Little Nell (Columbia), Patricia Quinn (Magenta)
(till vilken det finns en dans som gärna sätter sig i huvudet)

De två bästa låtarna, går bra att lyssna in på Spotify eller liknande men gör sig såklart bäst med själva scenen.

Det är inte en film att rekommendera till familjekvällen med popcorn och småbarn, men inte heller så kul att se själv (gjorde det första gången) utan bör åtnjutas med en go' vän eller två.

// Catrine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar