lördag 14 januari 2012

Francais?

Jag läste precis medbloggerskan Catrines inlägg "Español?" och jag måste säga att jag håller med henne till fullo, fast av lite andra skäl. Jag tycker att språk är otroligt intressant och roligt (så hon har faktiskt en kompis som gillar språk, tyvärr talar jag samma som hennes syster) och skulle definitivt läsa Franska steg 5 om jag inte hade ett annat språk som jag längtat efter att få lära mig, återkommer till det. Jag hade också läst Svenska D om det hade funnits, jag är lite nördig när det gäller det egentligen, önskar mig ordböcker och ordlistor och Svenska skrivregler osv (jag får nog önska mig Franska skrivregler om det finns...).

Jag och Catrines syster Heléne gick i samma franskagrupp från sexan till nian, men till skillnad från Heléne (eftersom hon är mycket bättre än jag) så saknade jag motivationen eftersom jag inte förstod ett smack. Anledningen till att jag valde franska var för att jag tycker att det är ett så ofantligt vackert och graciöst språk (det var innan jag hörde med egna öron hur fort fransmännen pratar, men missförstå mig rätt, jag tycker fortfarande att det är graciöst) och jag ville inte ge upp förrän jag hade lärt mig det.

Sedan kom jag till gymnasiet och det var som om mina ögon öppnades. Plötsligt visste jag precis hur Passé Composé och Imparfait fungerade och när man skulle använda det, mitt ordförråd ökade i ryslig takt och vad kul det blev helt plötsligt! Det är så kolossalt viktigt vilken typ av lärare man har. Det spelar egentligen ingen roll om man gillar läraren i fråga eller inte, inlärningsförmågan beror helt på metoderna. Nu ser jag svårigheter mer som en utmaning än någonting omöjligt och det är ovärderligt.

Heléne, je pense que tu et moi dois parles le plus francais, tu ne crois ca?

Jag har ju precis börjat andra terminen i tvåan och har halva gymnasietiden kvar. Jag lever lite i slentrian just nu och håller ut till trean då litteraturhistoria, litterär gestaltning, psykologi, filosofi, Svenska C, projektarbete och tillval dyker upp. Tillvalen kommer med säkerhet bli Engelska C (troligtvis Cambridge) och ett nytt språk; latin! Ett av de äldsta språken i världen! Jag har alltid tyckt att det har varit häftigt, och när jag såg att man kunde välja det fanns inget tvivel om saken, latin skulle jag lära mig! Latinska skrivregler till nästa födelsedag kanske?

À la prochain fois!
//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar