lördag 21 januari 2012

Laissé le-moi encore un peu á moi

Under mina år som franska-student har ett antal vackra franska sånger korsat min väg, så jag tänkte försöka hitta några själv. Min franskalärare har spelat några låtar för oss för att lära oss vissa tempusformer, inte nog med att man lär sig, låtarna är bra också! 
   Jag menar, Edith Piaf är ju den största franska sångerska som någonsin levt, så några låtar av henne måste man ju ha med, sedan har vi lite musik från filmer och annat som jag har snappat upp. 
   De avnjuts bäst på sommaren i en grön park med randiga tröjor och sådant där.

J'ai deux amours - Madeleine Peyroux (från filmen "An Education")
Sur les quais du vieux Paris - Lucienne Delyle (An Education, versionen i filmen är dock av en annan artist men vet inte vem)
Padam, Padam - Edith Piaf
Non, je ne regrette rien - Edith Piaf
Mon dieu - Edith Piaf
La Foule - Edith Piaf
Sous le ciel de Paris - Juliette Greco
La belle vie - Juliette Greco
Ella, Elle l'a - France Gall 

Soft Jazz kan vara det bästa som finns

Ecoutez les chansons!
//Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar